Te veel bedrijven richten zich op het snel invullen van een vacature. Door tijdsdruk wordt er gekozen voor een kandidaat die gewoon voorhande is. Of wordt er onbewust gekozen voor mensen die heel erg lijken op mensen die al in het team zitten. Het wervings- en selectienetwerk bereikt zo niet de allerbeste mensen voor de baan.

Dat is zonde! Je kan de mooiste organisatie ter wereld hebben, maar als je wervingsnetwerk niet leidt naar de mensen die het geschiktste zijn, is je wervingsproces gebrekkig. (Je bent niet de enige die dat overkomt.)

Maar… hoe kies je dan die best mogelijke werknemer? Waar moet je op letten bij het schrijven van vacatureteksten? Deze en meer dilemma’s behandelen wij in de training divers werven en selecteren.

De eerste indruk…
Het begint al wanneer een potentiële sollicitant de vacature opent. Is het genoeg aanspreekbaar voor vrouwen én mannen? Voor etnische Nederlanders en Nederlanders met een tweede achtergrond? Discrimineer je niet onbewust met bepaalde woorden? Dit geldt net zo goed voor de website: wat is de eerste indruk die iemand van je organisatie krijgt – en herkent de toekomstige werknemer zich in de missie en visie? Dander kijkt kritisch met je mee en geeft praktische handvatten.

Op gesprek: weg met vooroordelen!
Laat je tijdens een sollicitatiegesprek met potentiële werknemers niet leiden door je eigen vooroordelen. En ja, die hebben we allemaal. Ook is het belangrijk dat elk gesprek op dezelfde manier verloopt, om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van de sollicitant. En ook hier geldt: bepaald taalgebruik kan werknemers afschrikken. En kijk ook eens naar de selectiecommissie. Voor de beste aanpak helpt het een ​​uitgebalanceerde wervings- en selectie commissie te hebben.  Of je nu een kleine school, een startup, of een bloeiende onderneming met eindeloze middelen bent. Stel een team samen met mensen uit verschillende disciplines en achtergronden binnen je organisatie en voeg ook externe perspectieven toe. Geen diversiteit onder de huidige groep werknemers? Gebruik je netwerk van vrienden of kennissen. Of huur een externe consultant in als je budget dit toelaat. Je weet ons te vinden ;). Dan kunnen we het meteen hebben over hoe voortgangs- en exit echt bijdragen aan het productief maken van de diversiteit in je team.

Inclusieve werkplek
Wanneer je al een divers werknemersbestand hebt is het van belang dat ze zich op je gemak voelen binnen de organisatie. Dit geldt natuurlijk voor elke werknemer, maar toch is het van belang dat je even nagaat of dit voor álle werknemers gaat. Het codewoord hierin is: inclusie. Oftewel een omgeving waarin iedereen zich gehoord voelt, ongeacht sekse, afkomst, leeftijd en seksuele geaardheid.

Meer weten?
In de training combineren we wetenschappelijke kennis en praktische kennis (o.a. in de vorm van case studies). Na een intakegesprek gaan we aan de slag met het vormgeven van de workshops. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!