Diversiteit is hot. Het staat bij iedere organisatie op de to-do-lijst (of zou erop moeten staan). Omdat inclusie organisaties krachtiger kan maken. Wij weten hoe je de waarde (en die is enorm!) van je diverse team ook echt laat gelden. En de onzichtbare verschillen tellen hierbij net zo hard mee als de zichtbare.*

Dander werkt ook online (e-learning of videoconferencing). Met onze psychologische kennis weten we als geen ander deelnemers ook digitaal bij de les te houden!

werven en selecteren
Training werving en selectie

Veel organisaties willen vacatures vooral snel invullen: begrijpelijk. Maar als je netwerk niet leidt naar de geschiktste kandidaat loont sleutelen aan je wervingsproces. Ook kun je tijdens gesprekken zomaar getalenteerde kandidaten over het hoofd zien, terwijl ze tegenover je zitten. Verborgen uitsluitingsmechanismen spelen een grote rol, maar daar is vrij makkelijk iets aan te doen! We gaan in deze levendige training aan de slag met theorie én cases uit jouw organisatie.

werven en selecteren

“Op 4 en 9 oktober hebben wij, Brandweer Amsterdam Amstelland, een in-house werving & selectietraining gevolgd van Dander. De training was soms confronteren m.b.t. tot je eigen ‘automatische’ gedachtenpatronen. Ook was de training praktisch, omdat je gelijk met acteurs aan de slag kon. Ik heb er zelf van geleerd dat ik nieuwsgierig blijf naar de ander en niet mijn eigen filter toepas. Sharon en Paul zijn leuke, laagdrempelige trainers die met een open houding en humor een mooie training geven.”

Rita Singh
Adviseur Ontwikkelcentrum voor Loopbaan & Leiderschap
Brandweer Amsterdam Amstelland

diversiteitsbeleid

Diversiteitsbeleid

De win-win van diversiteit ontstaat wanneer medewerkers met hun skills écht waarde kunnen toevoegen aan de organisatiedoelen. Soms betekent dat een baan voor een nieuwkomer, soms een aparte werkkamer voor die softwareontwikkelaar met autisme. In een goed samenspel tussen mens en team ontstaat meer onderling vertrouwen en creativiteit en minder conflict en ziekteverzuim. Hoe ver is jouw organisatie hiermee? We helpen je het in kaart brengen en een route uitstippelen.

diversiteitsbeleid
diversiteitscommunicatie

Diversiteitscommunicatie

Wil je in de diverse samenleving sollicitanten, klanten of burgers bereiken? Je weet natuurlijk dat mensen ‘lezen’ vanuit verschillende referentiekaders, maar hóe je het dan aanpakt is een tweede. Wat extra kennis daarover is fijn. Steek je het liefst meteen de handen uit de mouwen? Dan doen we een werksessie. Gebruikersonderzoek kan ook, de uitkomsten bieden we dan op een overzichtelijke manier aan, mét theoretische achtergrond.

diversiteitscommunicatie
masterclass

Masterclass diversiteit zonder taboes

Managers geven richting, bouwen bruggen en zorgen dat iedereen zich thuis voelt. Althans, dat is de bedoeling. Veel managers kunnen wel wat hulp gebruiken op deze soms hobbelige en ongemakkelijke weg: ontdekken hoe je rekening houdt met elkaar, zodat je niet op eieren hoeft te hoeven lopen en effectief samenwerkt. Deze masterclass is perfect voor leiders die niet bang zijn om een taboe of twee te tackelen!

masterclass
onderzoek

Onderzoek en advies

Verzamelen, duiden en toepassen: daar draait het om bij onze onderzoeken en adviezen. Om zaken tot op de bodem uit te zoeken maken we gebruik van een scala aan kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. En natuurlijk up-to-date sociaalwetenschappelijke inzichten en alle mogelijkheden die de digitale wereld biedt. Bij het advies dat daaruit volgt staat altijd de mens centraal.

Wanneer diepte-informatie van belang is, doen we kwalitatief onderzoek. We duiken diep de stof in  via interviews, literatuuronderzoek en observatieonderzoek, zowel desk als field. We blinken uit in het verzamelen van informatie die onder de oppervlakte ligt: meningen, gevoelens en de ‘waarom’ en ‘hoe’-vragen. Soms gebruiken we foto’s om mensen uitspraken en verhalen te ontlokken. Ook weten we mensen te bereiken die voor andere onderzoekers ‘ongrijpbaar’ zijn. 

onderzoek

“Dander heeft voor ons een onderzoek gedaan door mensen met verschillende achtergronden te vragen naar hoe wij ons als werkgever presenteren. Deze groep heeft ook een sollicitatiereis gemaakt via de site. We hebben de ambitie om meer mensen met een diverse achtergrond aan te nemen en willen ons als zodanig presenteren maar ziet de sollicitant ons ook zo? Na Danders onderzoek en advies hebben we duidelijke tips en aanwijzingen gekregen. Nu kunnen de HRM-afdelingen veel gerichter aan de slag met vacatureteksten en weten we veel meer waar we moeten zoeken en of ons presenteren als werkgever. Zo wordt de Hogeschool van Amsterdam steeds meer een organisatie die net zo divers is als de stad waarin we werken.”

Aliya Celik
Projectmanager Diversiteit & Inclusiviteit, Hogeschool van Amsterdam

schoolenwerk

Bereken maar!

Verandert er écht wat door een interventie? Als je wilt meten of inspanningen het gewenste effect hebben kunnen we kwantitatief onderzoek (papier, online, survey) doen onder grotere groepen. We werken vaak samen met doorgewinterde en innovatieve andere onderzoekers, waardoor we ook digitale tools en social media kunnen inzetten. En we kunnen zorgen dat zo’n onderzoek geschikt wordt gemaakt voor bijvoorbeeld kinderen, jongeren of laagtaalvaardigen.

schoolenwerk
welkominmijnwijk

Jongeren als experts

Medewerkers van stedelijke organisaties die willen weten wat er écht leeft in de wijk, wat er gebeurt in de haarvaatjes van de samenleving, leren de omgeving leren kennen door met onze ‘junior guides’ de hort op te gaan. Hoe betrek je bewoners? Wat hebben jeugdwerkers of winkeliers nodig? Waar liggen de prioriteiten voor buurtbewoners? Ontdek het allemaal.

welkominmijnwijk