Leerlingen kunnen zich ongenuanceerd uitlaten over anderen. Zijn het dan puberale opmerkingen of gaat het om discriminatie? Wanneer en hoe reageer je als docent?

Respect kun je leren
In opdracht van de Anne Frankstichting ontwikkelde Dander instrumenten om lastige onderwerpen als antisemitisme, islamofobie en homofobie bespreekbaar te maken in de klas: All In. Het project richt zich op de ontwikkeling van burgerschapscompetenties bij jongeren en biedt docenten in het voortgezet onderwijs praktische handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

What to do with a taboo?

What to do with a taboo is een serie workshops voor docenten in het voortgezet onderwijs. In de workshops krijgen docenten basiskennis over deze als lastig ervaren onderwerpen, en worden ze getraind in hoe zij deze onderwerpen in de klas aan de orde kunnen laten komen. Onderdeel van de workshops is een informatiepakket met een overzicht van bestaande lespakketten, organisaties, websites, boeken en films.

Meer weten?
In onderstaand filmpje Rumoer en Respect komen Amsterdamse docenten aan het woord over de omgangsvormen van leerlingen in hun klas. Acht leraren met zeer uiteenlopende achtergronden vertellen openhartig over hun ervaringen met discriminatie in de klas. En ze vertellen wat zij hopen bij te dragen aan de burgerschapscompetenties van hun leerlingen.

Wil je meer weten over het project All-In? Neem contact met ons op!